• Resultaat gericht
  • Gratis proefles
  • Verantwoord bewegen
  • 100% persoonlijk en betrokken
  • Veilig en op maat

De Mission Impossible Challenge (opdrukken) van AWA Outdoor Sports is een uitdaging waarbij je de strijd  met jezelf aangaat. Gedurende de Mission Impossible Challenge daag jij jezelf uit om push-ups (opdrukken) te doen en dit te kunnen combineren. Het is een zeer effectieve, maar door veel mensen gehate, oefening. Wil je verbeteren in deze challenge waarbij opdrukken het belangrijkst is, zoek je de grens op en train je tegelijkertijd belangrijke spiergroepen, zoals je rug, je armen en je borst. In het bijzonder zijn vrouwen bang om opdruk oefeningen uit te voeren. Ze zijn bang dat ze extreem gespierd en mannelijk worden, maar dit valt ontzettend mee. Vrouwen willen vooral graag een slank lichaam, met mooie ronde vormen. Dit creëer je door cardio vasculaire oefeningen te combineren met krachttraining.

Waarom opdrukken goed voor je is?

De Push-up kortweg opdrukken is een echte  krachttrainingsoefeningen. Meerdere spiergroepen doen mee en je doet er op zich niet heel erg lang over om deze spieren te trainen. Onder andere train je je rug, waardoor je goed je houding kan verbeteren. Ook kun je nog geheel andere spiergroepen trainen, door je handen net wat anders te plaatsen. Juist omdat er zo veel varianten zijn bij het opdrukken, kun je er eindeloos mee variëren.

Help! Hoe begin ik met opdrukken!

Opdrukken is een krachtige oefening waarbij je verschillende spiergroepen aanpakt. Dit maakt de oefening zo geliefd bij veel mensen die aan sporten doen. Je traint je armen, schouders, rug en borst. En er zijn talloze variaties mogelijk om op te drukken. Bij het opdrukken begin je in de plank positie. Zet je handen iets breder dan je schouders en verlaag je lichaam. Nu raak je met je borst bijna de grond. Zorg dat je je elle bogen langs je lichaam houdt. Wanneer je in de laagste positie bent, houd je hier even vast en daarna duw je jezelf weer omhoog. Dit even kort vasthouden is belangrijk, omdat hier je spieren extra hard moeten werken. Let er goed op dat je tijdens de oefening je rug goed recht houdt. Dit voorkomt blessures. Trek ook je buik in om optimaal te kunnen trainen.  Het is belangrijk dat je 4 á 5 seconden zakt en een snelle beweging omhoog maakt. Je spieren staan dan langer onder spanning wat een beter effect heeft op je gehele core en de effectiviteit van de trainingsoefening vergroot.

Opdrukken is geen eenvoudige oefening en is voor velen lastig. Geen paniek! Je kunt starten door je op te drukken terwijl je op je knieën zit. Let er dan goed op dat je ook hier je rug goed recht houdt. Hoe verder weg je knieën van je armen zijn, hoe moeilijker de oefening wordt. Zo kun je jezelf steeds wat meer uitdagen. Is dit ook nog te moeilijk? Begin dan tegen de muur. Bij een staande opdruk oefening sta je tegen de muur en doe je eigenlijk hetzelfde als bij het gewone opdrukken. Gebruik hierbij wel echt je armspieren en niet je hele lichaam. In plaats van op je knieën gaan zitten kun je ook een verhoging onder je handen zetten. Dat zorgt ervoor dat de hoek waarin je de beweging maakt kleiner wordt en daardoor de oefening minder zwaar.

Op welke plekken kan je opdrukken? 

Opdrukken is overal mogelijk kan altijd omdat  relatief weinig tijd kost. Dus ben je op vakantie, aan het sporten in het park, of gewoon thuis in de kamer, opdrukken dus. Voor het opdrukken heb je niets nodig. Een matje of handdoek kan prettig zijn, maar is niet noodzakelijk.

Opdrukken Challenge | AWA Outdoor Sports

‘Hoe vaak en hoe kan jij je opdrukken, lukt het dan ook nog om een drankje te openen, nuttigen.  Streven is om er minimaal een 15 x te kunnen opdrukken.

Bevalt het opdrukken dan kan je het ook uitstekend gebruiken voor andere sportieve doeleinden.

Trainingsschema opdrukken 

Variaties op het opdrukken zijn er genoeg. Door deze variaties kun je verschillende spiergroepen trainen. Zet je handen bijvoorbeeld juist veel dichter op elkaar voor een punt opdruk oefening of zet je verder uit elkaar. Je kunt ook de ene hand ter hoogte van je schouders plaatsen en je andere ter hoogte van je hoofd. Dit wissel je na een x-aantal opdrukkingen om. Of plaats je benen op iets hoogs, bijvoorbeeld een bank. Andersom kan ook: plaat je handen op iets hoogs, zoals een bank.

Vrouwen en opdrukken?

Wees niet bang om te gaan opdrukken. Je wordt er echt niet mannelijk gespierd van, maar creëert er juist de vormen mee waar de meeste vrouwen van dromen. Een Opdrukken is dus ook essentieel in het trainingsschema van een vrouw en mag zeker niet ontbreken!

Hoe vaak kan je  je opdrukken? Doe elke dag 1x extra. Dus dag 1 = 10x opdrukken, dag 2 = 11x opdrukken, dag 3 = 12x opdrukken. Enz.

Zorg voor een rustdag om de 6 dagen.

Opdrukken aandachtspunten.

Met opdrukken pak je diverse spiergroepen aan. Je traint onder meer je armen, schouders, rug en borst. En er zijn talloze variaties mogelijk op het opdrukken. Zorg dat je je rug goed recht houdt. Dit voorkomt blessures. Trek ook je buik in om optimaal te kunnen trainen.

Meer informatie www.awa-outdoor.nl of stuur ons een mail: info@awa-outdoor.nl.

X